Bananskals-te mindre sött gör lika gott

Koka hela bananen så blir banan-teet inte bara fullt av magnesium, kalium, serotonin utan också kolhydrater inklusive sockerarter. Det vill inte jag ha 90 minuter innan jag ska gå och lägga mig. Tidpunkten för teet har nog The Sleep Doctor Michael Breus rätt i. Men det är smartare att koka bara bananskalet! Bananskals-te! Det smakar fortfarande sött, men bara lite som en smak i bakgrunden. Mycket godare enligt mig. Mer vuxet sött.

Kolhydrater eller inte kolhydrater det är frågan

Kolhydrater så nära sovdags vill jag undvika för att låta min matsmältning få tid att vila. Däremot vill jag passa på att tipsa om att det är bra att äta kolhydrater sista måltiden för dagen (minst 3 timmar innan läggdags i det hälso-universum jag lever i). Kolhydrater då ger bättre sömn.

Färskt eller torkat bananskal till te

Googla på banana peel tea eller bananskal te! Jag hittar en hel del på torkat bananskal men inte någon träff på att koka färskt bananskal. Jag ska genast börja torka bananskal. Också. Men det är ju lite mindre arbete med att ta ett färskt. Eller fryst som var det enda jag hade. Den skalade bananen åkte i frysen igen. Bananen från igår som jag kokade, sparade jag i kylen och mixade själva bananfrukten, inte skalet i en efterrätt till middagen som jag åt ovanligt sent idag. Vid 18-tiden. Här är en bra länk till till wikihow: How to Make Banan Peel Tea och hur torkningen kan gå till.

Mitt förenklade och kolhydratminimerade recept på bananskals-te

  1. Tvätta en ekologisk banan. T ex med bara vatten eller med vatten med lite bikarbonat i om det känns bättre för att få bort vad man nu vill få bort.
  2. Skär av ändarna på den ekologiska bananen. (Varför ändarna ska bort är lite oklart. Går att fundera på.)
  3. Koka upp typ en halv till en liter vatten.
  4. Skala bananen.
  5. Gör vad du vill med själva frukten (heter det så?) Men mitt tips är alltså att inte äta den på kvällen.
  6. Ta ner värmen på plattan och lägg i bananskalet i det kokande vattnet.
  7. Småkoka i ca 5 minuter.
  8. Låt stå och dra tills det är lagom varmt att dricka. Jag gillar att ha lock på för att jag tror att mer av godsaker från bananskalet tas tillvara då.
  9. Drick, njut av bananskals-teet. Det behöver inte sötas eller kryddas. Kryddor löser inte upp sig så bra. Grön stevia stör ju inte vare sig teet eller kroppen men det brukar inte så många ha hemma.
  10. Du får slänga det kokta bananskalet. Det behöver inte användas till nåt annat. Om du inte vill förstås. Kompost är ju alltid bra annars. För väl använda bananskal.

Sov gott!  Oj då. Nu är klockan så där mycket igen och suttit framför skärm har jag också gjort. Tur att jag har lätt för att sova gott då.

Ps. Mina ömma nackmuskler som var orsaken till att jag började experimentera med att få i mig magnesium mm från bananskal, jo de mår mycket bättre. Markant bättre.

 

Publicerad i Biohacking, Kost Taggar: , , , ,

Kommentera