Banan-te, som att dricka banankaka och sen sova gott

Banan-te är gott! Väldigt gott. Som att dricka banankaka. Googla på banan-te eller ännu hellre ”banana tea” så blir det rejält med träffar som berättar om banan-teets förträfflighet.

Sovdoktorn rekommenderar banan-te

Just nu, 8-15 augusti 2016 pågår The Sleep Success Summit som just handlar om av sova bättre (Gratis att lyssna när det sänds, sen kostar det) . Han som intervjuar eller samtalar med alla dessa olika sömn-experter kallas The Sleep Doctor. Han heter Michael Breus. Nu har jag på två dagar lyssnat på fyra samtal och i två av dem har han berättat om banan-te. Första gången var igår och ja, jag gick direkt till köket och kokade banan-te. Det första som framhävs som fördel är att det är ett smart och gott sätt att få i sig massor av magnesium för bananskal innehåller extra mycket magnesium, tre gånger som mycket som själva bananfrukten som man äter. Men, äta bananskal är ju inte så gott. Koka det så kommer magnesiumet ut i vattnet och det tål kokning.

Gör banan-te så här

Så, jag bidrar med mina instruktioner. Ta en ekologisk banan. Mogenhetsaspekten har jag ännu inte hittat någon som nämnt så då får det vara en öppen fråga om det har någon betydelse. Jag hade några bananer på väg att börja mogna och inga banan-ätare hemma så jag la in dem i frysen. Så jag tar en djupfryst mogen banan. Sköljer av den och bestämmer att det räcker som rengöring. Skär bort båda ändarna och sen delar jag den på mitten. Lite oklart varför jag ska göra det. Jag har sett lite olika varianter när jag googlat. En illustration var bitar av skalad banan. Det kändes inte så trovärdigt. Här är mina illustrationer:

Koka upp 3-4 koppar vatten som Sovdoktorn sa. Lite på en höft alltså. Lägg ner bananen i det kokande vattnet. Lite oklart varför. Jag har inte analyserat google-träffarna på olika tillagningsmetoder och skäl till det ena eller andra. Koka bananen på vettig värme (min formulering) i 3-4 minuter. Mitt val är sedan att låta bananen ligga kvar i vattnet till jag tycker det är lagom att hälla upp i kopp. The Sleep Doctor sa att man skulle hälla upp teet efter att det hade kokat. För mig får det gärna dra lite till.

Kolhydrater eller inte kolhydrater, det är frågan???

Igår tog jag bara banan och jag slängde bananen efteråt. På min kompost. Idag är jag redan mer äventyrlig och slängde i lite gurkmeja av bara farten. Kanel ser jag rekommenderas och det är ju bra för den enda nojan jag har med banan-teet. Hur mycket kolhydrater blir det i teet? Eller sockerarter? Kan det bli det av att koka bananen? Mitt förnuft säjer både och.  Jag får ingen ordning på mitt resonemang. Och googla mig till det går inte alls. Fast jag har bara googlat lite och snabbt. Än. Jag vill inte ha i mig kolhydrater på kvällen. Jag fastar lite varje dag: periodisk fasta, intermettent fasta eller när jag är ledig och har tid att kolla blodsocker; peak fasting. Jag länkar bara till Dr. Mercolas peak fasting för det är det mest intelligenta och där får man också det andra varianterna.

Ikväll tog jag lite torkad grön stevia i teet också. Sött var det ju redan och nu blev det ännu sötar men stevian reglerar blodsockret så om det är sockerarter i teet så gör väl den söta stevian det lite lugnare i mig. Kanel skulle också fixa det. Hur ska jag få reda på om banan-te innehåller socker eller ej? Hjälp!

Magnesium för ömma muskler

Ps. Jag har inga sömnproblem. Jag är på jakt efter magnesium och smarta sätt att få i mig magnesium. Jag har nån strul musklerna från nedre nacken lite ner mellan skulderbladen och jag brukar aaaaldrig ha några problem med musklerna. Jag kör med all tricks i boken och jag kan många för det är ju mitt jobb och jag vet att magnusium är bra för ömma muskler. Men jag har skitsvårt att nå dit med händerna för att smörja in med magnesium-olja. Därav min iver. Och ja, idag gör det inte ont alls, är bara lite ömt. Jag är nästan lika rörlig som vanligt. Det kan ju bero på allt möjligt. Tiden om inte annat. Men banan-teet är gott och mysigt att dricka. Och vad ska jag göra med den kokta bananen??? Jag spar den i kylen för vidare experiment…

Oj. Vad klockan har blivit mycket…

 

Publicerad i Biohacking, Kost Taggar: ,

Kommentera