Urformas blogg - Lisel Humla Sjöstedt

Utmaningar i sociala media en utmaning för mig och dig

Utmaningar i sociala media är ett fascinerande fenomen. Är det något du är bekant med? Jag har bara nuddat vid dem tidigare och när jag väl gjort det har jag halkat av dem fortare än kvickt. Att genomföra en utmaning i sociala media har varit svårt för mig. Fram tills nu…

Utmaningar i sociala media

Vad är då utmaningar i sociala media? Så här uppfattar jag begreppet. En utmaning är en gemensam överenskommelse att under en viss tid genomföra något gruppen kommer överens om och att i gruppen kontinuerligt dokumentera genomförandet. Vanligtvis är det som ska genomföras något som deltagarna vill förbättra sig i, få in som vana. Utmaningen arrangeras oftast av någon som är kunnig i det som utmaningen handlar om. Denna någon kan vara en privatperson, ett företag, en organisation. 

Mina utmaningar just nu

Lisel Humla Sjöstedt gör utmaningar i sociala mediaObs. Det kommer ingen film om du klickar på bilden. Du kommer till facebookgruppen The 21 Day FB Live Challenge. Som jag och drygt 1200 andra människor från hela världen är med i. De utmaningar jag just nu valt att hoppa på för att de råkade komma i mitt facebook-flöde handlar om att bli bättre på sociala media. Det är ju jag som valt att följa olika sidor så det är inte ren slump att just de utmaningarna dykt upp. Det är tre stycken. Den första om att blogga, den andra om att sända facebook live videos och den tredje om att som företagare vara aktiv i sociala media. Synergin är stor. Det här blogginlägget är ju ett exempel på det. 

 

Kraften i det gemensamma

Jag växer verkligen av att vara med i de här tre utmaningarna. Störst gemenskap känner jag i facebook live-gruppen, trots att den är störst och internationell. Det är något med att vi ser varandra i videos. Och att de flesta av oss trevar oss fram i utforskandet av vad det är att sända facebook live videos. 

Ska vi göra en utmaning tillsammans!

Jag vill också anordna en utmaning. I något jag kan och som andra kan behöva pepp för att utveckla sig i. Så växte den här idén från, Vad tror du om en utmaning i Jordning (Earthingpeople)? Va, vad är det? Jo, att gå barfota på direkta marken. Syftet med det? Att stärka sitt immunförsvar och må bättre. Perfekt årstid för det. Jag klurar vidare på detaljer och spånar gärna tillsammans med er som läser det här. Fortsättning följer. På Urformas framsida kan du klicka dig till Urformas facebooksida för på Urformas facebooksida hittar lite mer om Jordning, inklusive en video..

 

 

Publicerad i Filosofisk friskvård, Jordning, Metabloggande Taggar: , ,

Om du vill bli instruktör i vattengympa

Ledare vattengympa eller instruktör i vattenträning som det heter nu för tiden. Det är skillnad på ledare och instruktör om man tänker efter. Och det gör vi på de kurser för blivande instruktörer i vattenträning som jag leder. Eller vad är det jag gör i sammanhanget? Förmedlar min kunskap. Sätter igång processer i de som går kursen. Processer som leder till en förmåga att instruera vattengympa eller vattenträning då. Jag tycker fortfarande vattengympa är bra. Vattenträning är mer allmänt och avses omfatta olika former av ska vi säja lodrätt träning i vatten. Egentligen går ju simträning, motionssim också in under samlingsnamnet vattenträning så helt optimalt är det inte.

Kurs för att bli instruktör i vattengympa

Nå kursen den 3 september 2017 i Stockholm är det faktiskt vattengympa som står i fokus. Gympa i betydelse ett varierat träningspass där smidighet, styrka och kondition blandas. En eller två syretoppar omgivna av styrka och smidighet. Börjar med uppvärmning och slutar med ”nedvärmning”. Varje låt i programmet är en enhet. Och sen lite bonus i form av HITT och stationsträning. Se där, redan där en liten del av kursen.

Varför gå just den här kursen för ledare?

Jag har haft kurser för ledare/instruktörer i vattenträning sedan mitten av 1990-talet om jag minns rätt. Med jämna mellanrum tycker jag att jag inte längre aska hålla ledarutbildningar. Då tycker jag att det istället borde finnas någon central utbildningsorganisation som håller i det. Sen tänker jag lite till. Och då kommer jag fram till att det jag lär ut kompletterar den central utbildningsorganisation som faktiskt finns att tillgå i Sverige.

Kontinuerlig utbildning är viktigt som instruktör

Lisel Humla Sjöstedt i mitten. Kunniga och nyskapande instruktörer från Argentina på IAFC 2017.

Jag är själv numera utbildad genom AEA och vidareutbildar mig kontinuerligt genom att delta på IAFC i USA. Men jag är inte redo att inordna mig i deras fantastiskt jättebra utbildningsprogram som utbildare. Jag vill köra mitt eget stuk som jag inser kompletterar AEA’s grundutbildning. De som går hos mig rekommenderar jag att certifiera sig genom AEA. I Sverige genom Åsa Hellström Hultgren

När är kursen då?

Kursdagen den 3 september ligger bra till i i tiden. Höstterminen går igång i september. På en dag lär man sig ett färdigt program. Dessutom drillas en skonsam och inspirerande rörelseteknik in. Den är bra att få in från början. Så vill du snabbt komma igång med effektiv, rolig och skonsam vattengympa och ledarteknik är det här kursen för dig. 

Gör så här

Klicka dig till sidan med info om kurser för instruktörer/ledare i vattenträning. Kolla in vad som skrivits här i bloggen om vattenträning. Kontakta mig om undringar. Få nån att betala den väldigt prisvärda kursen åt dig. Eller se till att bli anlitad nånstans så att kursen betalar sig. Vattenträning behövs! Ledare i vattenträning behövs!

 

Publicerad i AEA, IAFC, Vattenträning

Blogg-presentation och blogg-statements

Just nu, i juli 2017 är jag med i Facebook-gruppen Bloggsuccé – För bloggande företagare. Jag har hängt med hyfsat de första dagarna. Jag brukar börja bra och sen krokna snabbt och lägga av i den här typen av draghjälp hur bra syftet än är och hur väl jag än behöver draghjälpen. Den här gången är det annorlunda. Jag har kommit in och upp på banan! Pågående uppgift handlar om blogg-presentation. Jag tar mig dit med hjälp av några blogg-statements.

Den levande bloggen

Bloggen är den mest levande delan av en sajt. Det händer nåt helst mest hela tiden. Lite som en tidningssajt. Fast kanske inte som aftonbladet.se utan mer som en tidskrift med mer reflekterande artiklar. Jag gillar tanken på bloggar där flera olika skribenter skriver i samma blogg, typ en föreningsblogg eller företagsblogg med flera anställda. Det här är en blogg där jag, Lisel Humla Liselott Sjöstedt skriver blogginläggen. Jag ska verkligen ta till mig tanken att vi är fler som skriver här. Det blir till att se till att firma växer.

Den personliga bloggen

Jag gillar också tanken på att bloggen är personlig. Att texterna präglas av mina tankar och känslor. Faktatexter vill jag helst ha på andra sidor på sajten. I bloggen kan jag reflektera, fördjupa mig, spinna vidare mer fritt, gärna med utgångspunkt från det jag presenterar i övrigt på sajten. Du har väl varit på förstasidan?

Frisk och lycklig nu och sen

Det skiljer inte så mycket mellan mitt liv och det jag gör i mitt företag. Jag vill leva frisk och lycklig och öka sannolikheten för att kunna fortsätta leva frisk och lycklig. I mitt liv gör jag det för mig själv (och mina närstående). I mitt företag gör jag det för mig själv och för dem som vill göra det tillsammans med mig. Genom att ha två mål; ”frisk” och ”lycklig” blir det en skärningspunkt mellan dem som förstärker dem var för sig och tillsammans. Tidsaspekten bidrar och till förstärkning. Liksom att leva i det friska och lyckliga tillsammans med andra. 

En blogg-presentation 

Så det är det bloggen handlar om; att leva frisk och lycklig nu och sen. Mina personliga reflektioner över att leva frisk och lycklig samt öka sannolikheten för att fortsätta leva frisk och lycklig. Skrivande är också förstärkande. Att skriva för att andra ska läsa och inspireras stärker också skribentens uppsåt. Tack till mig själv, tack till dig som läser och tack till alla som är med i Linda Hernestal Da Silvas Facebookgrupp Bloggsuccé – För bloggande företagare.

Jag hoppas du som läst det här vill fortsätta läsa mer i den här bloggen. Det finns olika sätt att underlätta det. Prenumerera på blogginlägg är väl det bekvämaste. Hoppsan, jag behöver lägga till en sån möjlighet här. Följa Urforma på Facebook är också ett sätt men mer hänvisat till slumpen.

Här är jag häromdan på stan

Lisel Humla Sjöstedt juni 2017Och så här kan jag, Lisel Humla Liselott Sjöstedt se ut i en riktig nära selfie, fokuserad, osminkad och ofiltrerad häromdan på stan. Frisk och lycklig. Tillsammans med människor jag tycker om. Jag behöver inte le för att vara lycklig. Men det är ett annat blogginlägg.

 

Publicerad i Metabloggande

Tant-studsmatta hemma

Jag studsmattar hemma i sovrummet. Nästan varje dag. I våras fyndade jag en liten studsmatta second hand för 60 kr. Och de enda bilder jag har på studsmattan ligger på mitt instagram och det var ju faktiskt bra för då kan jag tipsa om det: urforma_lisel

Lätt att studsa hemma

Min lilla trampolin är drygt en meter i dameter och drygt 20 cm hög. Den står lutad mot en bokhylla i mitt övermöblerade sovrum. Men jag har tillräcklig golvyta för att ställa ner studsmattan och så studsar jag. Det gick lätt att komma upp i ca to minuters studsande. Sen tycker jag det räcker. Jag skulle kunna hålla på längre. Kanske gör det. Så småningom.

Studsa till musik

Jag studsar i takt till nån av alla mina musiklistor på Spotify. Jag samlar låtar och träningsprogram där. Låtar som kan vara bra att ha till någon av alla mina olika slags gympor. Det är ju mitt jobb. Till studsandet passar typ BPM (beats per minute) 120-132. Eller beats per 15 sekunder som jag räknar. Enklare.Då blir det typ 30 – 32 pulsslag i musiken. Den här låten studsade jag till ikväll, bland annat: Please Don’t Go av/med Saison

Hur jag gör för att hitta alla mystiska, okända, underbara och så träningseffektiva låtar är en tråd jag får ta tag i en annan gång. När jag studsar hjälper musiken mig att inte tröttna, för det är lätt enformigt att bara studsa. Musiken gör min upplevelse mer meningsfull och bidrar till att jag varierar studsmattandet. Ja, jag tycker om att hitta på nya ord.

Studsa bra för lymfan och livet

Nu när jag ska berätta varför jag studsmattar tänker jag göra det enbart från min egen förståelse. Inget googlande efter fakta och belägg. Min egen kunskap kommer naturligtvis från fakta och belägg men nu blir det filtrerat genom mig. Jag är rätt kunnig på vettig vardagsträning. Studsande sätter fart på lymfan, får lymfsystemet att fungera mer effektivt. Det är ju bra för kroppens rening och immunförsvar. Det minns vi väl svagt från skolan att lymfan är ett transportsystem för försvar och avlopp. Gud vad jag vill googla och skriva korrekt men nej, det blir mer korrekt om jag låter min egen vardagsförståelse styra.

Sen är det att hålla livet igång i mig. Att göra sånt jag gjorde som liten, att göra sånt som barn gör. Låt vara att jag studsar vuxet. Jag vet hur det ser ut när barn studsar på stora studsmattor. Men likväl, min kropp upplever sånt den aldrig annars gör i en vuxens vardag. Och min kropp, mitt jag behåller förmågan och funktionen att kunna studsa. Det ökar livskraften i mig. Eller bibehåller den. Eller det går långsammare utför med livskraften. Jag tror den ökar. Det känns så. Vad kallas anti-ageing, longevity på svenska? Jag som är så förtjust i att hitta på ord.

Ja, jag har levt som jag lär och la mig ner på golvet efteråt och använde en tennisboll på strategiska punkter (skinkorna och mellan axeln och nacken). Jag drar mer i den tråden. Och just ikväll klämde jag med kvällsteet i mig en halv deciliter kokt carragen (rödalgen Chondrus-crispus) och det är INTE samma sak som carragenan. Carragen är nyttigt. Carragenan är skadligt. Jag ska dra mer i den tråden också vid tillfälle. Liksom mer om studsande, bäckenbotten och orgasmer. På fotot studsar jag i en gympasal. Hemma är jag lite annorlunda klädd av praktiska skäl. Fortsättning följer…

Publicerad i Biohacking, Detox, Gympa, Landträning, Longevity, Musik Taggar: , , , , ,

Musik till vattenträning är en konst att finna

Melodiradioproducent var ett av mina drömyrken när jag var liten. Jag blev gympaledare istället och jag producerar musiklistor som kräver betydligt eftertanke och komposition än listorna på radion. Musik till ett gruppträningspass ska tåla att lyssnas på om och om igen och varje låt ska passa på så många plan, till rörelserna, deltagarna, helheten, rummet, temat bara för att ta några aspekter.

En konst att finna musik till vattenträning

Musik att klappa till ovan vattenytan och under

Musik att digga till i vatten

Musik till vattengympa kräver extra mycket för att funka. Akustiken i alla bassäng-lokaler är alltid kass för att inte tala om utomhus. Så musik som upplevs som mild för öronen är att föredra hur mycket ös och action det än är i musiken. Sen finns det massor av tips och trix för att leta reda på bra musik och för att förstå vad som är bra musik för vattenträning. Jag har en massa sådan kunskap. Jag har inte delat med mig så mycket av den kunskapen tidigare. Jag brukar vanligtvis ha grundkurser när jag utbildar vattengympa-instruktörer. Då ingår en färdig musiklista. Det är dags att erbjuda världen en mer konstnärlig kurs i musik-analys för vattenträning. Inte bara i att pulsa musik och vilka bpm som är bra till vad utan musik och vattenträning som helhet.

Höja vattenträningens status

Jag börja med lite överkurs och delar med mig av en 12 minuter lång låt som bara guppar på i evighet. Rational Culture, bara titeln är underbar. Tim Maia heter artisten. Från 1974! Då var jag 14 år och det var just då som melodiradioproducent var drömmen. Jag lyssnade på så mycket konstig musik. Men inte den är helmysko låten om att några ”vi” ska ta över världen. Mycket oklart vilka dessa vi är. Ska vi säja att det är vi vattengympare som tar över världen. Åtminstone kan vattenträningens status som träningsform höjas.  I vilket radioprogram hade jag fått spela en sån här låt? Skulle vara Kalejdoskop i P2 då. Underbart program bara med konstig musik. Se där, ett tips till.

Jag återkommer med nåt käckt sätt att dela med mig av min unika kunskap om musik till vattenträning. till dess, We’re gonna rule the world, don’t you know, don’t you know.  Ja, ja, ni som går på den här terminens Low impact aerobics-pass på Svedmyrabadet på fredagar kl 11, ni kan väl texten utantill redan men här har ni Lyrics, Höj era armar, vi äger!

Sånt här pratar vi mer om på våra kurser för instruktörer i vattenträning. Klicka dig dit.

 

Publicerad i Gympa, Musik, Vattenträning Taggar: , , ,

Infraröda bastun som kvällsmys och detox

Och här sitter jag i min infraröda bastu (IR-Bastu)och myser. Jag har min infraröda bastu-låda i sovrummet. En eller två gånger i veckan brukar det passa in mitt livspussel att sitta i min lilla låda tills svetten rinner. Jag dricker ordentligt innan, efter och under tiden också. Det brukar bli när jag sticker ut handen ur ett av det små blixtlås försedda handhållen. När jag ändå ska använda fjärrkontrollen till teven. Nåt ska jag ju göra när jag ändå bastar. Att jag sitter på ett ställe och inte gör ett gäng andra saker när jag tittar på nåt inspelat är stort.

I det här inlägget berättar jag lite om hur jag gör när jag bastar infrarött. Fakta och referenser och sånt gör jag en annan dag. Och det finns ju sökmotorer. Jag nämner inga namn. En länk då i alla fall, här köptes min: infrarodbastu.org

Kosttillskott och infraröd bastu

Innan jag sätter mig i min infraröda bastu brukar jag ofta ta lite B3, niacin. Det gör att de små blodkärlen vidgar sig och blodet kan cirkulera bättre. Men jösses vad tufft niacinet tar. Huden blir röd och kan klia hiskeligt. Utrensningseffekten blir dock större så det är det värt. Efteråt brukar jag ta lite aktivt kol och hoppas på att det ska fånga upp och få en del av det som frigjorts i detox-processen. 

Basta infrarött när då?

Jag föredrar att basta infrarött på kvällen. Dels blir jag så trött efteråt och somnar så gott och djupt, dels så fortsätter vätskan i kroppen att svänga och arbetet inne i kroppen fortsätter. Jag torkar bara av svetten och går och lägger mig. Jag kan berätta mer om infraröd bastu. En annan gång.

Detta är inlägg 7, i initiativet #Blogg100 som går ut på att skriva ett blogginlägg i snitt per dag i 100 dagar från den 1 mars, 2017.

 

Publicerad i Biohacking, Infraröd bastu Taggar: , , , , ,
%d bloggare gillar detta: