Skip to content

Urforma nu Posts

Musik till vattenträning är en konst att finna

Posted in Gympa, Musik, and Vattenträning

Melodiradioproducent var ett av mina drömyrken när jag var liten. Jag blev gympaledare istället och jag producerar musiklistor som kräver betydligt eftertanke och komposition än listorna på radion. Musik till ett gruppträningspass ska tåla att lyssnas på om och om igen och varje låt ska passa på så många plan, till rörelserna, deltagarna, helheten, rummet, temat bara för att ta några aspekter.

En konst att finna musik till vattenträning

Musik till vattengympa kräver extra mycket för att funka. Akustiken i alla bassäng-lokaler är alltid kass för att inte tala om utomhus. Så musik som upplevs som mild för öronen är att föredra hur mycket ös och action det än är i musiken. Sen finns det massor av tips och trix för att leta reda på bra musik och för att förstå vad som är bra musik för vattenträning. Jag har en massa sådan kunskap. Jag har inte delat med mig så mycket av den kunskapen tidigare. Jag brukar vanligtvis ha grundkurser när jag utbildar vattengympa-instruktörer. Då ingår en färdig musiklista. Det är dags att erbjuda världen en mer konstnärlig kurs i musik-analys för vattenträning. Inte bara i att pulsa musik och vilka bpm som är bra till vad utan musik och vattenträning som helhet.

Höja vattenträningens status

Jag börja med lite överkurs och delar med mig av en 12 minuter lång låt som bara guppar på i evighet. Rational Culture, bara titeln är underbar. Tim Maia heter artisten. Från 1974! Då var jag 14 år och det var just då som melodiradioproducent var drömmen. Jag lyssnade på så mycket konstig musik. Men inte den är helmysko låten om att några “vi” ska ta över världen. Mycket oklart vilka dessa vi är. Ska vi säja att det är vi vattengympare som tar över världen. Åtminstone kan vattenträningens status som träningsform höjas.  I vilket radioprogram hade jag fått spela en sån här låt? Skulle vara Kalejdoskop i P2 då. Underbart program bara med konstig musik. Se där, ett tips till.

Jag återkommer med nåt käckt sätt att dela med mig av min unika kunskap om musik till vattenträning. till dess, We’re gonna rule the world, don’t you know, don’t you know.  Ja, ja, ni som går på den här terminens Low impact aerobics-pass på Svedmyrabadet på fredagar kl 11, ni kan väl texten utantill redan men här har ni Lyrics, Höj era armar, vi äger!

 

 

Infraröda bastun som kvällsmys och detox

Posted in Biohacking, and Infraröd bastu

Och här sitter jag i min infraröda bastu (IR-Bastu)och myser. Jag har min infraröda bastu-låda i sovrummet. En eller två gånger i veckan brukar det passa in mitt livspussel att sitta i min lilla låda tills svetten rinner. Jag dricker ordentligt innan, efter och under tiden också. Det brukar bli när jag sticker ut handen ur ett av det små blixtlås försedda handhållen. När jag ändå ska använda fjärrkontrollen till teven. Nåt ska jag ju göra när jag ändå bastar. Att jag sitter på ett ställe och inte gör ett gäng andra saker när jag tittar på nåt inspelat är stort.

I det här inlägget berättar jag lite om hur jag gör när jag bastar infrarött. Fakta och referenser och sånt gör jag en annan dag. Och det finns ju sökmotorer. Jag nämner inga namn. En länk då i alla fall, här köptes min: infrarodbastu.org

Kosttillskott och infraröd bastu

Innan jag sätter mig i min infraröda bastu brukar jag ofta ta lite B3, niacin. Det gör att de små blodkärlen vidgar sig och blodet kan cirkulera bättre. Men jösses vad tufft niacinet tar. Huden blir röd och kan klia hiskeligt. Utrensningseffekten blir dock större så det är det värt. Efteråt brukar jag ta lite aktivt kol och hoppas på att det ska fånga upp och få en del av det som frigjorts i detox-processen. 

Basta infrarött när då?

Jag föredrar att basta infrarött på kvällen. Dels blir jag så trött efteråt och somnar så gott och djupt, dels så fortsätter vätskan i kroppen att svänga och arbetet inne i kroppen fortsätter. Jag torkar bara av svetten och går och lägger mig. Jag kan berätta mer om infraröd bastu. En annan gång.

Detta är inlägg 7, i initiativet #Blogg100 som går ut på att skriva ett blogginlägg i snitt per dag i 100 dagar från den 1 mars, 2017.

 

Mjölksyra grönsaker tillsammans blir extra gott

Posted in Kost

Vi var 18 kvinnor i en källare som vill lära oss mer om levande föda och om att mjölksyra grönsaker. The Johan Wahlström är en kunnig kursledare, både på ämnet och i att hålla kurs. Det var så kul och så lärorikt. Burk, stomp och grönsaker ingick i kurspriset plus trevligt sällskap med likasinnade, gamla och nya bekantskaper.

 

 

 

 

Mjölksyrning pågår

Jag låter ett bildspel berätta hur det var.

Gå kurs med Johan Wahlström

Vill du gå kurs i att mjölksyra med Johan Wahlström, han verkar just nu vara på kurs-turné är det enklast att bli vän med honom på facebook och få info av honom. Annars är ju Google en god vän att be om hjälp.

Ps. Källaren vi var i är Vitalklubben på Havregatan vid Skanstull i Stockholm. Trevligt ställe med bra grejer och bra program.

 

Detta är inlägg 6, i initiativet #Blogg100 som går ut på att skriva ett blogginlägg i snitt per dag i 100 dagar från den 1 mars, 2017.

Aerobics i vattnet ger lyckliga dancing queens

Posted in Vattenträning

Aerobics, det är att träna koreografi i block som stegvis upprepas och kompliceras. Vi kan tacka Jane Fonda som spred konceptet i början av 1980-talet under benämningen workout, men det var vad vi kallar aerobics. Jag började instruera vattengympa 1989 och i början av 1990-talet började jag experimentera med workout/aerobics i vattnet. Men då hade jag en fas med styrketräning efter den dansanta block-koreografin.

Vad är aerobics i vattnet

Så gick tiden och nu kör jag vad som enligt gängse språkbruk i branschen kallas Low impact aerobics i vattnet med uppvärmning, upptrappning och sedan en lång fas med dans-koreografi enligt klassisk block-pedagogik. I vattnet kör vi lite längre block, mer på 16. På 8 funkar som snabba byten. Allt tar mer tid i vattnet. Det är tyngre att röra sig i vatten än på land även om du är lättare i vattnet än på land. Eller hur? Sa jag att vi har nervarvning, balans- och coreträning med flytredskap plus stretch också? 

Lågintensiv träning och smärtlindring

Den vatten-aerobics jag nu utvecklat under några år har ett mycket precist huvudsyfte: Att stimulera kroppens egen smärtlindring. Inspirationen kommer från den behandlingsmetod som är utarbetad vid Holten Institute som jag via min kollega Ann-Louise Sköldmark som gått kurser på Holten institute har tolkat till att långvarig lågintensiv träning stimulerar kroppens egna smärtlindringssystem. Träningen i vattnet är uppbyggd för att minimera eller helt undvika smärta vilket i sig ökar sannolikheten för ökad smärtlindring efter vattenträningen. Dubbel effekt! 

Så mitt jobb är att klura ut block av dansrörelser som inte belastar enskilda delar av kroppen för mycket och för tungt, Rörelser som kan utföras smärtfritt, rörelser som gör att du känner dig som en dancing queen i vattnet. Rörelser som gör dig lycklig.

Åh, jag har en sån fin liten filmsnutt och så får jag inte in den just nu. Vi tar en stretchbild istället. Stretchen efteråt är ju så skön.

Och så finns det bara ett pass i veckan.

När och var aerobics i vattnet

Fredagar kl 11-12 på Svedmyrabadet i Stockholm. Badet är öppet för dig som bor i Stockholm stad och har behov av varmvattenträning. Och det är drop in och det dyraste du betalar för passet är 80 kr. Klicka dig genast till Svedmyrabadets sajt!

#blogg100

Stå på en pinne – Syntonics i praktiken

Posted in Antigympa, and Syntonics

Om nu Syntonics är grejen så vore det ju bra för världen att veta mer om vad Syntonics är. Ett påtagligt och praktiskt exempel passar bra då: Stå på en pinne!

Vi börjar med bilder. Den första när jag innan jag ställt mig på pinnen. Den andra när jag står på pinnen och den tredje efter att jag stått på pinnen.

Okej, inte ens jag ser nån skillnad på före/efter på bilderna. Men jag minns och jag vet hur det känns både, före, under tiden och efter. Se där, där har vi en grundstruktur i det utforskandet och återställandet som Syntonics är. Hur är det före, hur upplever jag mig själv genom kroppen före det specifika utförandet och hur gör jag det jag gör. Ja, nu står jag på pinnen. Och jag håller på och jag håller på, i många led och på många plan, utforskar positionen, rörelsen, tyngden, känslan, variationerna. Så håller jag på lite till. Sen kliver jag av, ställer mig med fötterna parallella, höftbrett isär och det är oftast lite bredare isär än vad jag som kvinna tror jag ska stå. Med alla tår fram. Och upplever, inte bara de båda fotsulornas olika kontakt med underlaget utan de båda kroppshalvornas skilda upplevelse efteråt. Sen samma sak med fötterna tätt ihop.

Hur tror du att det känns efter att medvetet, precist utifrån en kunskap om hur kroppens muskler samverkar, ha stått i evighet på den där pinnen. Det känns som att stå i en backe. Den kroppshalva vars muskler från fotsulan och upp har kunnat samspela, kunnat släppa på muskelspänningar, lite här, lite där, som vågor som samsvänger, synkroniserar, den kroppshalvan gör genom fotsulan nästan ett avtryck ner i golvet. Och egentligen skulle det räcka med att bara göra den ena foten, men så småningom gör vi den andra.Står på pinnen.

När jag stod där såg jag färgskillnader och storleksskillnader efteråt. Det ser jag inte nu, på mina skruttiga fot-foton. Att hålla på så länge som vi gör på en Syntonics-workshop är så lyxigt välgörande. Hm, det är verkligen på tiden att jag börjar hålla workshops i Syntonics. Dags för mer Rörelse i vila

#blogg100

 

Syntonics är grejen

Posted in Antigympa, and Syntonics

Syntonics, själva ordet är skapat med inspiration från synkroniserade vågrörelse. Hur vågor kan börja harmonisera och samsvänga. Nu går jag bara på min egen tolkning av mina egna minnen av vad min lärare Judith Koltai berättat då och då genom åren. Det är hon som myntat begreppet. Syntonics är hennes sammansmältning  av Antigymnastik, Sensory Awareness och Postural reconstruction.  

Googla på det! Jag skriver på min lilla skrutt-mobil nu, strax innan midnatt för att med stolthet delta i bloggutmaningen #blogg100 så att länka nu är inte ett alternativ. Ibland är länklöst bra så att inte läsaren klickar iväg sig. Utan lockande länkar lättare att fokusera. Fast sämre värde på SEO’n, sökmotoroptimering. Googla på det! Mitt SEO-program ger mig rött kort om jag skriver färre än 300 ord. Jag börjar känna mig upprorisk mot SEO-kraven. Jag gillar korta inlägg.

När Judith Koltai var här i höstas var det 20:e året i rad hon kommit hit för att undervisa. Jag vet för första gången hon var här var jag gravid med mitt första barn, född januari 1997. 

För några år sedan var jag en av få i Sverige som fick Judiths godkännande att använda namnet Syntonics. Jag kände och känner mig så hedrad. Men har jag börjat erbjuda världen Syntonics-workshops? Nej, det har jag inte. Kompetensen och kunskapen har jag. Det är annat som gör att jag stoppar mig. Jag får tacka #blogg100 igen som får mig att börja sätta offentliga ord på min process.

Bilder är bra. Bra mycket bättre än 300 ord. Se bara hur harmoniserad jag ser ut under senaste Syntonics-kursen och se bara hur klok och vacker Judith Koltai är. Syntonics är grejen. Syntonics samsvänger med mig.

%d bloggare gillar detta: