Vattengympa-övningar du längtat efter

Longevity som livstil - Filosofisk fitness

Created with Sketch.

Vattengympa-övningar du längtat efter

Vattengympa-övningar

Hur har du det på vattengympa-fronten? Är din vattengympa igång eller ej? Du kan ha längtat efter vattengympa-övningar av olika skäl. Kanske för att du som deltagare längtar efter att komma ner i poolen igen och träna. Kanske för att du som instruktör längtar efter att fördjupa din kunskap och förståelse. Då kan du förmedla det till dina deltagare. När vattengympan kommer igång igen.

Nyinspelade videosnuttar med vattengympa-övningar

Några grupper har jag igång fastän vi fortfarande lever under rådande omständigheter pga Covid. Så vi, unga Fröken Humla och jag har spelat in korta video-klipp med enkla vattengympa-övningar som vi utvecklat. Flera av dem kommer du garanterat att uppleva som nya och annorlunda även om de ser ganska så vanliga ut.

Du som går på vattengympa hos mig ”Fröken Humla”, Lisel Humla eller hos ”Unga Fröken Humla, Norea Humla kommer troligtvis att känna igen de vattengympa-övningar vi visar i den här serien med Vattengympa-tips. Visst är de härliga. Och visst är det viktigt med tekniken. Att vara medveten om hur rörelserna utförs. Både deltagare och instruktörer behöver gå på kurs. Att röra sig i vatten är ju inte vårt naturliga tillstånd hur underbart det än är. Så att putsa på detaljer och upptäcka finesser är ett evigt utforskande.

Videosnuttarna är väldigt korta. Titta gärna på dem flera gånger så förstår du mer och mer av rörelserna. Det allra bästa är ju att också själv att göra dem i vattnet för att uppleva effekten själv. Men har du inte den möjligheten för tillfället så går det förhoppningsvis att få med sig lite av den sköna känslan av att träna i vatten bara genom att titta.

Vattengympa-tips nr 1: Tänk på nacken

Tänk på nacken heter den första videosnutten i serien Vattengympa-tips. Titta noga. Ser du när Norea korrigerar sin position? Hon gjorde det för att jag gav henne en viss instruktion. Hon tänkte inte själv på det från början. Sådana är vi människor hur duktiga vi än är på att röra oss. Det finns fördelar med att ha en instruktör. Någon som ser en utifrån. Någon som har erfarenhet och kunskap och som kan förmedla den på en sjysst sätt.

Så vad sa jag då åt henne så att hon gjorde den där ändringen? Fundera på det du…

Vattengympa-tips: Tänk på nacken
Watch this video on YouTube.

Vill du veta vad jag sa till henne?

Jag sa bara ”Tänk på nacken. Titta ner i vattnet”. Vill du gå tillbaks till videon och titta igen. Visst har du redan sett det. Annars ser du det nu. Och det är en så liten förändring. Men den har så stor effekt.

Den klassiska nackdelen med vattengympa ur nackens perspektiv är annars det där att du som deltagare så ofta tittar upp på instruktören. Ja, det trycker ihop bak i nacken och du håller det ofta så allt för länge. När jag utbildar andra instruktörer lär jag ut ett gäng med knep på ur den nackdelen kan minimeras. Du som blir nyfiken på vad det kan vara ser till att få mail från mig. Det går att anmäla sig till Nyhetsbrevet här eller här i närheten. Det är också bra att vara med i Facebook-gruppen Vattengympaledare som vill mer vilket är gratis.

Länk till facebook-gruppen Vattengympaledare som vill mer

Varför ska vi tänka på nacken här?

Om du tänker efter så ser ju allt så bra ut redan från början i den här rörelsen. Norea tittar rakt fram. Hon tittar inte upp på någon instruktör. Jag ryser inför tanken vilket dubbelfel det blir om deltagarna skulle luta sig fram och sparka bak som Norea gör fast de skulle titta upp på instruktören samtidigt. Är det ens möjligt? Vad skulle hända i nacken med en sån förkortning?

För positionen luta sig fram och sparka bak åstadkommer i sig en förkortning av nackmuskulaturen. Även när du tittar rakt fram. Som Norea gör här i videon. En suverän rörelse för att sträcka ut i resten kroppen särskilt i höftböjarna som alltid är förkortade. Och så far nacken illa på köpet. Det kan vi inte tillåta.

Nu vet du och kan inte glömma bort

Knepet är ju löjligt enkelt. Och bra på fler vis. Knepet är allt att titta ner i vattnet. Då bildar du en rak linje med nacken och ryggen. Bonusen är att du dessutom inte tittar på vattengympaledaren. Du kan själv. Du kan uppleva rörelser och vattengympa-övningar i dig själv utan att se någon annan göra den. Det är stort. Sånt pratar vi om på de utbildningar jag har. Jag tror det är dags att jag sätter igång med dem igen. Inspirations-workshops för vattengympaledare. Visst låter det kul!

Vattengympa-övningar och färdiga pass

Kanske känner du till att du kan få ett färdigt vattengympa-pass av mig. Det bygger på musik från Eurovision 2019. Men nu när det gått några år så börjar den musiken komma till sin rätt igen. Det är ju också så att du kan leta reda på liknande musik. Det här är ännu fler skäl till att erbjuda vattengympaledare inspiration och vidareutbildning. Jag vill att du ska kunna skapa egna färdiga pass med vattengympa-övningar som du vet är bra för deltagarna.

Fortsättning följer både med fler Vattengympa-tips med videosnuttar och mer om workshops för instruktörer i vattenträning eller vattengympa som jag gillar att kalla det.

Vattengympa-övningar

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.