Tant-studsmatta hemma

Jag studsmattar hemma i sovrummet. Nästan varje dag. I våras fyndade jag en liten studsmatta second hand för 60 kr. Och de enda bilder jag har på studsmattan ligger på mitt instagram och det var ju faktiskt bra för då kan jag tipsa om det: urforma_lisel

Lätt att studsa hemma

Min lilla trampolin är drygt en meter i dameter och drygt 20 cm hög. Den står lutad mot en bokhylla i mitt övermöblerade sovrum. Men jag har tillräcklig golvyta för att ställa ner studsmattan och så studsar jag. Det gick lätt att komma upp i ca to minuters studsande. Sen tycker jag det räcker. Jag skulle kunna hålla på längre. Kanske gör det. Så småningom.

Studsa till musik

Jag studsar i takt till nån av alla mina musiklistor på Spotify. Jag samlar låtar och träningsprogram där. Låtar som kan vara bra att ha till någon av alla mina olika slags gympor. Det är ju mitt jobb. Till studsandet passar typ BPM (beats per minute) 120-132. Eller beats per 15 sekunder som jag räknar. Enklare.Då blir det typ 30 – 32 pulsslag i musiken. Den här låten studsade jag till ikväll, bland annat: Please Don’t Go av/med Saison

Hur jag gör för att hitta alla mystiska, okända, underbara och så träningseffektiva låtar är en tråd jag får ta tag i en annan gång. När jag studsar hjälper musiken mig att inte tröttna, för det är lätt enformigt att bara studsa. Musiken gör min upplevelse mer meningsfull och bidrar till att jag varierar studsmattandet. Ja, jag tycker om att hitta på nya ord.

Studsa bra för lymfan och livet

Nu när jag ska berätta varför jag studsmattar tänker jag göra det enbart från min egen förståelse. Inget googlande efter fakta och belägg. Min egen kunskap kommer naturligtvis från fakta och belägg men nu blir det filtrerat genom mig. Jag är rätt kunnig på vettig vardagsträning. Studsande sätter fart på lymfan, får lymfsystemet att fungera mer effektivt. Det är ju bra för kroppens rening och immunförsvar. Det minns vi väl svagt från skolan att lymfan är ett transportsystem för försvar och avlopp. Gud vad jag vill googla och skriva korrekt men nej, det blir mer korrekt om jag låter min egen vardagsförståelse styra.

Sen är det att hålla livet igång i mig. Att göra sånt jag gjorde som liten, att göra sånt som barn gör. Låt vara att jag studsar vuxet. Jag vet hur det ser ut när barn studsar på stora studsmattor. Men likväl, min kropp upplever sånt den aldrig annars gör i en vuxens vardag. Och min kropp, mitt jag behåller förmågan och funktionen att kunna studsa. Det ökar livskraften i mig. Eller bibehåller den. Eller det går långsammare utför med livskraften. Jag tror den ökar. Det känns så. Vad kallas anti-ageing, longevity på svenska? Jag som är så förtjust i att hitta på ord.

Ja, jag har levt som jag lär och la mig ner på golvet efteråt och använde en tennisboll på strategiska punkter (skinkorna och mellan axeln och nacken). Jag drar mer i den tråden. Och just ikväll klämde jag med kvällsteet i mig en halv deciliter kokt carragen (rödalgen Chondrus-crispus) och det är INTE samma sak som carragenan. Carragen är nyttigt. Carragenan är skadligt. Jag ska dra mer i den tråden också vid tillfälle. Liksom mer om studsande, bäckenbotten och orgasmer. På fotot studsar jag i en gympasal. Hemma är jag lite annorlunda klädd av praktiska skäl. Fortsättning följer…

Publicerad i Biohacking, Detox, Gympa, Landträning, Longevity, Musik Taggar: , , , , ,

Kommentera