#1: Minigympa – stilla vågrörelser genom kroppen

Longevity som livstil - Filosofisk fitness

Created with Sketch.
Somna gott med Minigympapodden

Avsnitt 1 av Minigympa-podden med Lisel Humla Sjöstedt

Här kan du träna Minigympa tillsammans med Lisel Humla Sjöstedt, Urforma.nu. Det här träningspasset ”Stilla vågrörelser genom kroppen” utförs bäst i sängen, men funkar även bra på lämpligt underlag på golvet. Det går också att anpassa till sittande. Blir du nyfiken direkt är det bara att lyssna här och nu.

Varför ska du lyssna på det här avsnittet

Därför att du blir mer avspänd, kan andas friare, somna lättare eller vakna mjukare. Det fungerar också som en perfekt kort paus under dagen. Rörelserna är säkra och skonsamma. Instruktionerna är lätta att förstå och du gör alltid rätt. Du kommer att må bra både under tiden du tränar och efteråt.

Avsnitt #1: Stilla vågrörelser genom kroppen

Hela träningspasset handlar om att låta olika delar av kroppen sjunka ner i underlaget. Som stegvisa, stilla vågrörelser genom kroppen. Förutom att lätta på onödiga muskelspänningar bidrar rörelserna till en känsla av rogivande lugn och harmoni. Först förbereder du dig genom att undersöka hur lite kudde du ska ha under huvudet under träningspasset. Därefter utforskar du hur du ska placera dina böjda ben med fotsulorna i madrassen. Därefter börjar leken där du alltmer precist först låter dina fotsulor sjunka ner i underlaget för att sedan bara låta bli. Sakta fortsätter du till nedre delen av ryggen och gör samma sak. Bröstryggen är svårast tycker jag. Avslutningsvis är det bakhuvudet som du mjukt låter sjunka ner. Hur hakan och halsen har särskilt då kommer du att vara noga med.

Ladda ner podden

Minigympa-podden finns på många olika ställen där poddar finns. Enklast är att klicka dig till Anchor och välja där så du kan lyssna i din favorit-app. Då kan du också ladda ner podden och lyssna på den i flygplansläge. En stor fördel med det är att du minimerar du onödig strålning i din absoluta närhet. Och om du vill lyssna på podden när du har lagt dig för kvällen är det viktigt att ha mobilen på flygplansläge. Påslagen mobil i sovrummet skapar stress, eller hur?

Träna mer Minigympa

Har du några frågor eller funderingar angående podden hör gärna av dig. Du kan kommentera här direkt eller enskilt via Messenger.