#3: Minigympa – Passagerargympa med mjuk rygg

Longevity som livstil - Filosofisk fitness

Created with Sketch.
Minigympapodden - mjuk rygg

Avsnitt 3 av Minigympa-podden med Lisel Humla Sjöstedt

Passagerargympa är en mycket användbar variant av Minigympa. Närhelst du är passagerare och sitter på ett säte med någon form av hyfsat mjuk rygg kan du göra något vettigt av restiden. Avsnitt 3 av Minigympa-podden heter Passagerargympa med mjuk rygg. Det är i dubbel betydelse. Din rygg blir mjukare och smidigare med hjälp av det aningen mjuka sätet. Smidigaste sättet att lyssna via mobilen är via en app för poddar.

Ett annat namn på just den här gympan är Soffgympa. Gympan funkar lika bra i en soffa, fåtölj eller rullstol med lite fylligare ryggstöd. Bara du inte sjunker ner för mycket i soffan eller fåtöljen.

Avsnitt #3: Passagerargympa med mjuk rygg

Gympapasset består av två olika rörelser. Den första gör du genom att mjukt trycka in din ena skuldra mot sätet. Därefter bara låta bli och lugnt gå över till andra skuldran och mjukt sjunka in med den i sätet. Låta bli. Göra om. Ta paus emellanåt och uppleva rörelsens effekt. Ganska snart märker du att det är lätt hänt att svanka i ländryggen när du mjukt trycker skuldran mot sätet. Då kan minska svankandet efter förmåga.

Mjuk rygg med sätets hjälp

Den andra rörelsen är mer centrerande. Där utgår du från mitten av din rygg och dess kontaktyta med sätet. Du känner direkt vad som blir din ryggs mitten. Det området för du mjukt mot sätet och låter kontaktytan bli större. Gå tillbaks men du har hela tiden kontakt mellan ryggen och sätet. Gör om. Kommer på mer och mer finesser och detaljer, allt eftersom.

Ladda ner podden

Minigympa-podden finns på många olika ställen där poddar finns. Enklast är att klicka dig till Anchor och välja där så du kan lyssna i din favorit-app. Då kan du också ladda ner podden och lyssna på den i flygplansläge. En stor fördel med det är att du minimerar du onödig strålning i din absoluta närhet. Och om du vill lyssna på podden när du har lagt dig för kvällen är det viktigt att ha mobilen på flygplansläge. Påslagen mobil i sovrummet skapar stress, eller hur?

Träna mer Minigympa

Har du några frågor eller funderingar angående podden hör gärna av dig. Du kan kommentera här direkt eller enskilt via Messenger.