#2: Minigympa – Befria munnen med läpparnas luftlek

Longevity som livstil - Filosofisk fitness

Created with Sketch.
Minigympa - Befria munnen

Avsnitt 2 av Minigympa-podden med Lisel Humla Sjöstedt

Här kan du träna Minigympa tillsammans med Lisel Humla Sjöstedt, Urforma.nu. Det här träningspasset ”Befria munnen genom läpparnas luftlek” kan du troligtvis göra var som helst utan att det märks allt för mycket. Du kan göra det i liggande, sittande eller stående. Det passar naturligtvis bra att kombinera med valfritt annat eller andra avsnitt av Minigympa-podden. Blir du nyfiken direkt är det bara att lyssna här och nu.

Varför ska du lyssna på det här avsnittet

Därför att du blir mer avspänd, kan andas friare, somna lättare eller vakna mjukare. Det fungerar också som en perfekt kort paus under dagen. Rörelserna är säkra och skonsamma. Instruktionerna är lätta att förstå och du gör alltid rätt. Du kommer att må bra både under tiden du tränar och efteråt.

Avsnitt #2: Befria munnen genom läpparnas luftlek

Hela träningspasset handlar om munnen. Det är väldigt vanligt att skapa onödiga muskelspänningar i käken. Vi biter ihop. Mjuka rörelser som i den här träningssekvensen har ofta mer påverkan än större, hårdare rörelser. Mindre ger mer.

Passet börjar med att du lägger märke till hur det är att ha läpparna ihop jämfört med att ha läpparna lite isär. Lätt ihop och lätt isär. Läppleken börjar när du börjar puffa isär läpparna med luft inifrån munnen. Leken fortsätter när du med stängd mun flyttar omkring luft inne i den munhåla. Kanske i kombination med en avslutande läppluftpuff då och då. du vilar säkert då och då från de lekfulla rörelserna. Då kan du lägga märke till de mjuka rörelsernas effekt.

Ladda ner podden

Minigympa-podden finns på många olika ställen där poddar finns. Enklast är att klicka dig till Anchor och välja där så du kan lyssna i din favorit-app. Då kan du också ladda ner podden och lyssna på den i flygplansläge. En stor fördel med det är att du minimerar du onödig strålning i din absoluta närhet. Och om du vill lyssna på podden när du har lagt dig för kvällen är det viktigt att ha mobilen på flygplansläge. Påslagen mobil i sovrummet skapar stress, eller hur?

Träna mer Minigympa

Har du några frågor eller funderingar angående podden hör gärna av dig. Du kan kommentera här direkt eller enskilt via Messenger.